Wednesday 14 July 2010

Wilting? Not me...



Today, I put another year behind me and appropriately, some may think, 
decorate my birthday tea tray with wilting lavender, a little past their best...

  


Those who have followed my blog for some time may think I write an awful lot about the beauty of 'vintage', in people as well as objects. Some would perhaps roll their eyes and tut something about there being a touch of mid-life crisis in the Swenglish Home. Some would perhaps be right...

However, time to stop this age-obsessed nonsense. No more drooping. No more wilting. Time to stand up straight, sip my Rooibos tea and get on with the rest of my life.

Today I enjoy the long overdue rain here. The garden lets out little moans of delight as I stroll up and down to inspect the goodness of the wetness, as if it has been too thirsty for too long. The brown lawn, however, did, at first, look a bit indifferent to this welcome humidity, almost a little sulking, as if the cherished guest had come too late. But then it could sulk no longer and found itself raising every pore to the sky, drinking the manna.

Wishing you all a moderately warm, perhaps slightly rainy, certainly lavender-scented and absolutely age-indifferent week!


23 comments:

  1. Happy birthday Helena! As I found out for myself, age is an attitude of mind, I set out to make the best of what age I am. I know that when I reached my forties I wasn't too keen but I soon realised that my attitude towards it contributed to how I felt. You are right to look at it positively now and get on with life. There are many women in their 40s, 50s, 60s & 70s + whom I admire for different reasons and see as role models. Being in your forties is a great age!

    Have a wonderful day!
    Take care
    Isabelle x
    By the way, you look fantastic!

    ReplyDelete
  2. ... well, good luck in getting that "couldn't care less about my age attitude", while SIPPING YOUR ROOIBOS TEA...;-)

    ReplyDelete
  3. ... och Grattis Gumman, stor bamsekram från Hillevi (10 år längre fram...)

    ReplyDelete
  4. Hej !!
    Grattis ,grattis,grattis !!!
    Ha det riktigt bra i födelsedagstider ...
    Önskar dig samtidigt en alldeles underbar fortsatt sommar !!
    Kram,Monica

    ReplyDelete
  5. Ja må hon leva, ja må hon leva...
    GRATTIS på födelsedagen Helena!!!

    Det är väl naturligt att man blir lite fundersam och upptagen med hur man åldras och förändras. Både i kroppen och själen. Konstigt vore det väl annars.
    Vissa dagar tycker jag det kan vara svårt att se mig själv i spegeln och se en person som är så himla mycket äldre än vad jag känner mig. Andra dagar bryr jag mig inte alls utan kan verkligen uppskatta allt jag har.

    Skönt med regn, vi har fått regn här också - äntligen! Det behövdes verkligen.

    Njut av ditt te och din födelsedag. Hoppas att din familj skämmer bort dig.

    Massor av kramar!!!

    Annelie

    ReplyDelete
  6. Grattis kommer det från sydkusten också! Och vad fint med lavendel som födelsedagsblommor! Ha det gott!

    ReplyDelete
  7. Nämen grattis på din stora dag, HURRA, HURRA, HURRA!!!!

    Här skulle det också behövas regn, mest för växtlighetens skull men jag känner på mig att både jag med flera skulle njuta av en rejäl regndag just nu :)

    Va vacker bricka du har njutit av, lila är vackert!

    Ha det fint och njut av livet :)

    ReplyDelete
  8. Tillykke på dagen, vackert födelsedagsbord.

    ReplyDelete
  9. Så vackert dukning o arrangemang i lila, snyggt och inspirerande! Många gratulationer från Nordingården!

    ReplyDelete
  10. Grattis i efterskott.
    Lavendeldukningen är så fin. Har förökat lavendelplantor så just nu har jag snart häcken jag drömt om.
    Ha det gott
    Birgitta

    ReplyDelete
  11. Ett stort GRATTIS på födelsedagen vännen! :) Jag hoppas att du har haft en helt underbar dag och blivit firad storstilat? :)

    Visst är det väl så att det där med att åldras är lite tudelat. Vissa dagar känns de där gråa håren som börjar krypa fram luggen inte så roliga. Inte heller att huden inte längre är lika slät och spänstig som i 20-års åldern. Men de dagarna känns det extra viktigt att slå ett ögonkast på köksväggen där jag har ett citat av Lars Winnerbäck uppsatt: "Ja, man får välja själv och ta saker som dom är, är det jobbigt att tiden går och man blir äldre eller kul att va med". Det ligger så mycket i de där orden. När det jobbiga tränger sig på brukar jag titta på de där orden och inse hur rätt han har och hur lycklig jag är som får lov att hänga med och se mina barn växa upp något som inte är alla förunnat. Att dessutom få åldras tillsammans med den man älskar ja, då är livet inte så dumt iallafall. Samtidigt så tror jag att jag njuter mer av livet nu än då jag var i 20-års åldern eftersom jag nu vet att jag inte är odödlig. Att tiden går fort och att det verkligen gäller att leva här och nu. Dröm och sikta mot stjärnorna för att en dag kunna dö utan ånger eller bitterhet. Oavsett ålder är livet här och nu. Så bry dig inte om ålder, det är bara en siffra Helena. Hylla dig själv och allt du åstadkommit så här långt och allt som ligger och väntar runt hörnet.

    Ha en fortsatt trevlig födelsedag vännen och ett stort grattis till en kvinna i sina bästa år med ett av de generösaste hjärtan jag någonsin mött. :)

    Kram Lotta

    ReplyDelete
  12. Grattis på födelsedagen! Hoppas du haft en fin dag. Jag har ännu några dagar kvar till min. Fina bilder och fina tankar.

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Hittade precis hit till din blogg så ett stort GRATTIS!

    Mvh
    Frida

    ReplyDelete
  15. I've just found your blog, interesting things to see here.
    Happy Birthday !
    Your lavender pictures are gorgeous !
    Have a nice rest of the week,
    Sylvia

    ReplyDelete
  16. Grattis på födelsedagen, är fortfarande 14 juli i England ser jag även om jag skriver efter midnatt här:-). Hoppas du haft en vacker och skön dag!

    ReplyDelete
  17. Stoooort Grattis Helena!

    Vilken urmysig tebricka du gjort i ordning bredvid din urmysiga damm...... Lavendel - älsklingsblomma......

    Hoppas att du haft en fin dag med mycket glädje och skratt... Brukar säga att livet bara blir bättre och bättre.... Kan bara ha med ens ökade ålder att göra :-)

    Många solvarma kramar till dig vännen!
    /Charlotte

    ReplyDelete
  18. Hello, I found your lovely Blog through that other vision of 40 something loveliness, Isabelle from Suzy's Vintage Attic. I do enjoy these lavender, vintage posts so much. If it's a mid-life crisis then it is a pleasant crisis to be a part of. xx

    ReplyDelete
  19. Hej Helena,

    Hoppas du fick en trevlig födelsedag. Eftersom man bara blir vackrare, klokare, visare, bättre, snyggare och sexigare med åren så... är det bara att gratulera - stort GRATTIS!! :)

    önskar Sanna från Blåbärshuset

    ReplyDelete
  20. Stort grattis i efterskott. HOppas du hade en toppendag. kram linda

    ReplyDelete
  21. Oh, biiiiiirthday giiiiiiirl.... Where are you???
    Så duktig du är på att sitta i förarsätet med sommaren.
    Ville bara en liten sängfösare till födelsedagsbarnet, i fall hon fortfarande firar.

    Kram

    ReplyDelete
  22. Ville bara SKICKA en sängfösare skulle det ju stå. Man skulle ju kunna tro att jag tog sängfösaren själv. Hick...

    ReplyDelete
  23. Grattis på födelsedagen, ett vackert sätt att fira med lavendeldukning, underbart. Åren går fort och man har bråttom att hinna med allt, sedan när man blivit tillräckligt gammal, så stannar det upp och man blir lugnare när man vet att tiden har en gräns och börjar se varje dag som den är.

    Kramar, Birgitta

    ReplyDelete

Dearest reader, I am sorry you have to go through the extra trouble of word verification to leave a comment here. After having received around 250 spam comments for each post recently, I have unfortunately had to add this filter.

Thank you so much for your comments!